Assalamualaikum wbt ppl..
Till HE give me chance to write and time be so nice to me.. so that I can write with all my heart and soul. I'll shout out once again:)
Agak lama menyepi kini datang kembali dgn cerita baru lagi.. ^_~
I'm home.. sweeeeett.. H.O.M.E! Baiti Jannati~ There's no other place on this Earth better than ur home. Kan,kan??
Till HE give me chance to write and time be so nice to me.. so that I can write with all my heart and soul. I'll shout out once again:)
Agak lama menyepi kini datang kembali dgn cerita baru lagi.. ^_~
I'm home.. sweeeeett.. H.O.M.E! Baiti Jannati~ There's no other place on this Earth better than ur home. Kan,kan??

..Flashback peristiwa hari ini...
Im officially a teacher today~ Hee.. very instant punya job lah! No need to apply, balik2 rumah mlm smlm terus dapat arahan dari kak ngah kena g sekolah n mengajar esok. Ganti dia la ni.. since perut dia 'burst' hari tu kan.. Aiseyman.. quite kecut-perut since no preparation at all, tp xpe la dgn experince yg ada n skills provided 'guru muda' ini pun on je. Cuti2 pun poket perlu diisi :)
Maka 1st day as a teacher kenalah awal kan, Oleh kerana tadika jauh daripada rumah, maka haruslah awal, x mcm tadika lama dulu sekangkang kera je ngn rumah, keluar lewat sikit pun xpe lagi.. But, I was made a wrong guest!! Selalunya sekolah yg i was attended b4 starts @ 8.30a.m so, i think this will be the same, keluarlah rumah pukul 8, tp rupa2nya sekolah yg satu ini starts @ 8! hailaa.. 1st day cikgu dah lmbt.. Mujurlah Guru besar tu consider kot 'budak ni baru lagi'.. Thank u Cikgu..
So esok se awal jam 7.00 harus dah gerak ke tadika.
Hari pertama mengajar terasa macam nak demam. Suara ni dah macam tarzan sebab suara budak2 lagi kuat dari suara teacher dia nie.. Alahai sayang.. Teacher baru nak panas enjin..lama dah tak enter kindergarten ni since cuti sem yang dulu.. Bila dah dekat2 tengahari jangan cakaplah...memang nak putus urat perut nie.. Almaklumla, lepas rehat, makan, energetic la children ni.. Aisey.. tadi agak kelam-kabut jugak sebab baru nak kenal perangai anak2 ni..Ada yang degil , ada yang kuat mengadu, ada yang pendiam dan ada jugak yang berlagak diva! Ada yg sorang tu kejap2 datang kat meja guru cakap dia princess.. Tak tau nak reply apa,just said "yela2,tp princess x walk around mcm ni buat teacher marah" tp still then dia datang lagi lepas2 tu. Hadoi3.. Ni la dia kalau girl yg girlish dia overdose! Memang sangat pening..
Sekarang tgh cuba cari idea2 yang boleh attract the children. Td nyanyi lagu nama2 Rasul.. Ada respon yang baik.. Tp ada juga yang a few tak layan pun teacher dia ni kat depan.. Sabau je la! Now nak cari tips untuk kontrol the kiddies tanpa perlu jerit2 sangat.. Sakit tekak akak dikk oii..!! Tadi pun call kak ngah minta consultation dia.. Haila.. 15 kids 5 tahun lagi sukar dari 35 kids 6 tahun,5 tahun mmg sukar dikawal..tambahan pulak baru masuk skewl,tau nak main je,buku habuk tak nak buka,ada siap tak bawa buku la,haila.. Children 6 yrs old alhamdulillah,leh consider lagi. Masing2 dah boleh faham dan mudah sikit untuk mengajar.. Tp bila dah peak time dekat 12.00 tu, Masing2 dah tunjuk perangai masing2.. Dah penat seharian,maybe.. After all,memang letih la i tell u.. After finish with the kiddies,depa dah pakat balik kena masuk ofis pula buat kerja ringkasan on what i did today, have to write that in 'buku ringkasan pengajaran' and prepare books for the kiddies and plan pengajaran esok pula..
Ok lah nanti Teacher Zunnur will cont cerita dengan those kiddies ni lagi ye.. And if anyone yang ada tips bolehlah share dengan diri ini.. Really need some sharing..
Ops, jap2, tadi Balik rumah ramai yang tanya hows my 1st day. Frankly speaking this is tougher, since tak tau la,the kids mcm need more attention than the skewl that i teached before. Then big bro said; yg susah diajar tu yg berkat. Ok bro,very meaningful saying~ Paling sweet kan, my 6th yrs old niece,Indah ask me here and there bout that the skewl and everything and she said she really miss to be teach by me and she really wants to since I also went to her kindergarten before.. And her Saidati cut off dengan tanya, Indah nak pindah sekolah dekat aunty nor ke? Then the lil' Indah senyuuuumm je.. :)
Maka 1st day as a teacher kenalah awal kan, Oleh kerana tadika jauh daripada rumah, maka haruslah awal, x mcm tadika lama dulu sekangkang kera je ngn rumah, keluar lewat sikit pun xpe lagi.. But, I was made a wrong guest!! Selalunya sekolah yg i was attended b4 starts @ 8.30a.m so, i think this will be the same, keluarlah rumah pukul 8, tp rupa2nya sekolah yg satu ini starts @ 8! hailaa.. 1st day cikgu dah lmbt.. Mujurlah Guru besar tu consider kot 'budak ni baru lagi'.. Thank u Cikgu..
So esok se awal jam 7.00 harus dah gerak ke tadika.
Hari pertama mengajar terasa macam nak demam. Suara ni dah macam tarzan sebab suara budak2 lagi kuat dari suara teacher dia nie.. Alahai sayang.. Teacher baru nak panas enjin..lama dah tak enter kindergarten ni since cuti sem yang dulu.. Bila dah dekat2 tengahari jangan cakaplah...memang nak putus urat perut nie.. Almaklumla, lepas rehat, makan, energetic la children ni.. Aisey.. tadi agak kelam-kabut jugak sebab baru nak kenal perangai anak2 ni..Ada yang degil , ada yang kuat mengadu, ada yang pendiam dan ada jugak yang berlagak diva! Ada yg sorang tu kejap2 datang kat meja guru cakap dia princess.. Tak tau nak reply apa,just said "yela2,tp princess x walk around mcm ni buat teacher marah" tp still then dia datang lagi lepas2 tu. Hadoi3.. Ni la dia kalau girl yg girlish dia overdose! Memang sangat pening..
Sekarang tgh cuba cari idea2 yang boleh attract the children. Td nyanyi lagu nama2 Rasul.. Ada respon yang baik.. Tp ada juga yang a few tak layan pun teacher dia ni kat depan.. Sabau je la! Now nak cari tips untuk kontrol the kiddies tanpa perlu jerit2 sangat.. Sakit tekak akak dikk oii..!! Tadi pun call kak ngah minta consultation dia.. Haila.. 15 kids 5 tahun lagi sukar dari 35 kids 6 tahun,5 tahun mmg sukar dikawal..tambahan pulak baru masuk skewl,tau nak main je,buku habuk tak nak buka,ada siap tak bawa buku la,haila.. Children 6 yrs old alhamdulillah,leh consider lagi. Masing2 dah boleh faham dan mudah sikit untuk mengajar.. Tp bila dah peak time dekat 12.00 tu, Masing2 dah tunjuk perangai masing2.. Dah penat seharian,maybe.. After all,memang letih la i tell u.. After finish with the kiddies,depa dah pakat balik kena masuk ofis pula buat kerja ringkasan on what i did today, have to write that in 'buku ringkasan pengajaran' and prepare books for the kiddies and plan pengajaran esok pula..
Ok lah nanti Teacher Zunnur will cont cerita dengan those kiddies ni lagi ye.. And if anyone yang ada tips bolehlah share dengan diri ini.. Really need some sharing..
Ops, jap2, tadi Balik rumah ramai yang tanya hows my 1st day. Frankly speaking this is tougher, since tak tau la,the kids mcm need more attention than the skewl that i teached before. Then big bro said; yg susah diajar tu yg berkat. Ok bro,very meaningful saying~ Paling sweet kan, my 6th yrs old niece,Indah ask me here and there bout that the skewl and everything and she said she really miss to be teach by me and she really wants to since I also went to her kindergarten before.. And her Saidati cut off dengan tanya, Indah nak pindah sekolah dekat aunty nor ke? Then the lil' Indah senyuuuumm je.. :)
Assalamualaikum..
ReplyDeleteZunnur estnye aktiviti zunnur cuti nie..
Jeles kite :)
estnye? haih,i yg masuk tadika u yg pelat semacam kids kat tadika nun. haha!
ReplyDeleteAlia,akan ada je benda best yg akan terjadi kt alia nnt.. :)